måndag 25 oktober 2010

Jag blir så trött

Ringde till arbetsförmedlingen idag till min handläggare eller förmedlare eller vad det kan kallas.
Det är så att de har en utbildning som jag är intresserad av och som jag tror kan vara väldigt givande. Den kallas Utbildning med inriktning Service och behandlar bland annat grunder i hotell och restaurang, städyrket och callcenter. och allt däremellan. allt som har med service att göra. Det är service jag vill jobba med så det passar ju skitbra!

tänkte jag...

MEN!
Jag måste ha varit arbetslös i tre månader för att få gå den. Det är så märkligt.
Ungdomsgarantin är det som gäller för att få gå. Ungdomsgarantin är ju så bra för de jobbar ju för att få ut ungdomar i arbetslivet så fort som möjligt. Men för att få vara med så måste man ha varit arbetslös i tre månader. Är det verkligen så fort som möjligt?

Ska skicka in ansökan iallafall, jag kanske är arbetslös fortfarande då när jag är berättigad utbildninen så jag kan gå en ändå. Förmodligen. Hoppas inte.
Men jag ville ju starta nu.


Synd är att utbildningen inte är CSN-berättigad utan det är aktivitetsstöd som gäller. Och då gäller det samma summa som man får för tillfället, dock minst 223:- om dagen. Jag har fortfarande inte fått något svar från a-kassan huruvida jag får några pengar eller ej eller hur mycket jag kan tänkas få. Alltså två månader utan inkomst hittills. KUL!
A-kassan har två ggr under två månader skickat brev om att jag måste komplettera med mer dokument och intyg. blä. blir så trött på det här.
Dumma myndigheter.

2 kommentarer:

  1. Sånt där kan man bi tokig på. Fick komplettera två gånger innan det blev rätt för mig. Om jag får säga vad jag tycker så ska du helt klart hopppa på utbildningen. Du passar så bra inom den yrkesgruppen och det är mycket bättre att plugga när man är ung :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är otroligt frustrerande. Jag har nu också kompletterat två ggr. De bör ju ha fått allt nu iallafall så då är det väl bara att vänta. Hört att det också kan ta tid..
    Det blir nog administratörsutbildningen istället, men ska söka båda. Tror jag har mer nytta av den, hade inte sett den då när jag såg den här. Skulle nästan vilja gå båda egentligen, men det får man väl inte =)

    SvaraRadera